Nov 5, 2018

Momen indah (kot) Part 1

Bila duduk sorang-sorang, terlintas di fikiran, betapa banyaknya benda yang berubah dalam hidup aku.

Betullah orang kata, masa merubah segalanya. Eh ke tu lagu? Eh tak kisahlah.

Kalau nak dibandingkan dulu and sekarang memang tak fair lah. Dulu is dulu, sekarang is sekarang. Mana mungkin boleh sama.

Cumanya secara jujur, aku rindu aku yang dulu.
Dulu aku seorang yang hmmm ceria mungkin. Haha. Bukanlah nak kata sekarang tak ceria. Cuma dulu, ceria aku lebih ikhlas.

Aku nak bawa korang ke momen 2013/2014 di Putrajaya.
2013/2014 were my hectic years. Chaos.
Tahap liar tu merata. Liar bukan maksud aku pergi clubbing, smoking, drinking, lelaki semua tu. Tidak.
Liar aku adalah pada kebebasan aku.
Balik kerja terus keluar merambu. Pukul 2-3 pagi baru sampai rumah.
Kemudian tidur 2-3 jam, bangun pukul 6.30 pagi pergi kerja.
Mata panda. Badan susut. Makan suka hati.
Masa tu happy sangat. Berdua je dengan dhiya.
Tak kisah dunia lain.
Hari-hari pergi  Petaling Jaya. Hari hari pergi KL.
Hari hari pergi Bangi, Kajang.
Duit habis isi minyak kereta je.
Tapi tetap happy.
Tetap rasa puas.
Puas dengan dunia bujang aku.

Adalah a few things yang buat aku down well actually banyak. Tapi entah. Aku lalui dengan jayanya.
Aku boleh lalui dengan satu rasa yang puas walaupun aku di serang panik.
Tapi, selepas ribut, aku kembali happy.

Aku masih ingat, aku dan dhiya buat kerja gila, kerja sehari di sebuah pasaraya di Kajang.
Mega pasaraya. Nama rahsia.
Balik kerja opis terus ke sana.
Salin baju dalam toilet.
Kerja kami, cashier.
Ya Allah.
Penat gila 4 jam tak duduk.
Sebab kena isi barang dalam plastik.
Kena belajar dengan senior camna scan barang yang mana aku sangat bodoh nak faham.
Aku gabra kalau kalau aku tersalah scan then kena reset sistem damn i was so dumb at that time.
Tapi yang best, dapat cuci mata.
Ramai bro hensem wooo.

Tepat pukul 11 off.
Tapiiii. Tapi tak boleh berambos balik lagi. Sebabnya kena kutip semula barang yang manusia bangang yang tak reti simpan semula bila tak jadi ambil.
Ada gula di rak sabun. Stupid.
Ada teh di rak kasut. Double stupid.
Akhirnya 4-5 troli kami kaut.

So yes. Bila tengok cashier masam muka scan barang aku nowadays aku faham.
Penat tu tuhan saja yang tau.
Tapi itulah. Kalau senyum lagi hilang penat kan.

Pukul 1215 siap semua, baru boleh balik.
Esok, tak datang dah. Hahaha.
Kerja sehari yang sia-sia.
Masa interview kemain kata nak menambahkan sumber pendapatan. Adoi.

Jenis manja dua dua. Habis satu badan sakit sakit. Tobat tak mau dah. Mungkin lah sebab siang kami dah kerja di opis. Kalau tak, maybe ok je kot.
Kot lah.

Atau maybe memang dah jenis suka merambu bila malam.
So bila kerja, rasa tak fun.
Dhiya kaunter sana. Aku kaunter sini.
Guna gerakan mulut ajak berambos hahah.
Tapi sebab takut dengan akak cashier garang tu.
Dia asyik merengus je bila aku salah masuk barang.
Manalah aku tau barang apa tak boleh join dengan barang apa. Kalau sabun tu aku taulah tak boleh campor. Haish.
Nasib baik dia lebih tua je.

Ada satu momen.
Aku dan dhiya memang suka pergi uptown jalan reko. Sebab happening kot kat situ.
Kami suka beli ayam bob kat situ. Pedas dan crunchy.
Ada satu malam kami pergi sedangkan roadtax kereta dhiya dah seminggu mati.
Minah tu pulak jenis berani mati punya.
Masa nak balik, ada roadblock engkau.
Dari jalan 2 lane, jadi 1 lane.
Sebelum tau ada roadblock, bukan main karaoke dalam kereta lagu BPR Seribu Tahun Takkan Mungkin sampai nak terkeluar anak tekak.
Sambil makan ayam uncle bob.
Bila nampak je roadblock automatik dua dua diam. Off radio. Stop mengunyah.
Nafas masing masing terhenti. Huhu.

Memang berdoa semoga keajaiban berlaku. Damn. Polis tu siap suluh sebijik sebijik kereta. Tengok cermin depan bagai.
Tiba giliran kami, polis tu suruh jalan je wei.
Lepas pada roadblock tu masing masing tarik nafas lega, ketawa macam orang gila dan sambung karaoke. Hahaha.

Cari nahas kan.

Ok nanti sambung.

No comments: