Jun 14, 2018

Kenangan masa raya dulu-dulu. Esok dah raya!

Pejam celik, dah masuk bulan 6 untuk tahun 2018.
Pejam celik, dah last ramadan hari ini.
Dan tiba-tiba esok dah raya.

ALLAHU.

Cepatnya masa berlalu. Meninggalkan setiap kenangan di celahan memori.
Yang takkan terganti.
Tapi sentiasa diingati.

Aku bila dah masuk akhir-akhir ramadan ni, hati mulalah emosi semacam.
Sayu.
Kenangkan insan-insan yang dah pergi meninggalkan aku.
Abang aku, terutamanya.
Hari itu, borak dengan ibu, aku cakap kat ibu, dah 10 kali Ramadan abang pergi kan bu.
Allah, rindunya.

Ini nak raya. Bila ambil gambar adik-beradik, rasa tak cukup korum. Tahun depan bulan 9 genaplah 10 tahun dia pergi. Jika dia masih ada, umur dia dah 36 sekarang.
Maybe dah berkahwin dan ada anak.

Teringat arwah nenek (mak ibu). Nenek dulu suka buat bahulu. Tukang bancuh, arwah atok. Hehe. Bancuh dalam pasu besar. Lepas tu bakar guna sabut kelapa.
Memang tradisional sangat. Tapi itu yang sedap melampau.
Terbau-bau lagi bahulu nenek.
 Bila raya, atok akan ke pekan rabu di Dong, Raub. Ingat lagi atok beli kain pasang untuk aku dan abang aku. Kaler kuning menyala bunga-bunga merah biru hijau.
Nenek jahitkan aku baju kurung, abang aku of course lah baju melayu telok belanga takkan baju kurung jugak kau ingat dia sajat? eh terbawang pulak.
Atok beli banyak meter. Lepas tu nenek jahit buat langsir.

Makanya, di pagi syawal yang mulia, sedondon la aku, abang dan langsir nenek. HAHA.
Tapi peduli apa. Janji baju baru, kan? Seronoknya bila ingat.

Arwah pakngah pula, pembekal mercun dan bunga api wei.
So malam raya, raban lah kami adik beradik main bunga api dan mercun berlawan dengan anak jiran atas bukit. 
Kiranya dorang anti lah dengan kami adik beradik HAHA sebab kami macam berlagak lah duduk bandar. Budak bandar. Padahal Karak je wei HAHA.
Lawak betul bila ingat.
Padahal duduk kampung juga kat Karak. Tapi sibuk menyamar jadi budak bandar HAHA. Manalah budak kampung nenek tak menyampah. Eii entah apa perangai masa kecik. 

Eh, ni aku nak cerita satu cerita yang betul-betul terjadi masa di rumah nenek (Raub, Pahang)
Setelah kematian atok, adalah sorang pakcik ni suka nau berhenti kat tingkap dapur rumah nenek stalk nenek basuh pinggan. 
Nenek tak melayan okay. Tapi sebab dah kenal lama, nenek jawab jugalah kan pertanyaan.
Kami yang cucu-cucu ni macam "eiii dia suka nenek ya. Eiii atok S suka nenek eiii"
Cam gitulah lebih kurang kami ejek nenek kongajor sangat kan. HAHA.
Nenek pasrah je.

So, lepas 3-4 tahun. Kami pun dah pandai lenjan motor pakngah bawa pusing kampung nenek. 
Selagi tak habis minyak selagi itulah dok buat pusingan jual muka ke apa tidaklah aku tahu.
Masa tu dah nak senja dah. Kami bawa motor sampai lalu depan rumah atok S. Kami tengok atok S tengah sandar kat kerusi malas dia tak berbaju.
Kami tegur dia kot. Tak sure sangat siapa yang tegur, syera ke farah. Aku memang taklah nak tegur, sebab aku tak ringan mulut. Dah tegur tapi atok S tak layan.
Ya, kami naik bertiga motor tu macam orang asli nak pergi cari petai dalam hutan HAHA.
Aku, farah, syera.

So kami pun baliklah rumah nenek. Dah maghrib. Dalam hati kemain cakap, eh, nenek kita tak layan dia, dia pulak nak sombong dengan kita.

Sesampai je di rumah, kami pun cerita kat nenek.
"Nenek, nenek. Tadikan kitorang lalu depan rumah atok S. Lepas tu kami tegur, dia tak jawab pun Nek" Haa lebih kurang gitulah dialog dia aku mana ingat sebutir sebutir dah lama kot.

Nenek macam kaget. Lepas tu nenek jawab
"Eh orang tua tu dah seminggu meninggal dunia. Dah dah pergi mandi"

Perghhh. Dia punya penangan. Sampai lembik lutut.

Habis tu siapa kat rumah atok S tu? Atok S tinggal sorang lepas kematian isteri dia.
Anak-anak dia duduk tempat lain.

Eh Farah. Kau ingat kan? Ya, kau mesti ingat. Ini pengalaman yang tak mungkin kita lupa HAHAHA.
Lama juga kami tak lalu situ. Kami rempit pi tempat lain pulak HAHA.

Kenangan sangat kan?

Ok sambung cerita raya.
Kalau ibu dan abah pulak, lain pulak caranya dalam membeli kelengkapan raya kami.
Walaupun kami hidup sederhana, tapi ibu abah tak pernah missed beli baju raya kami adik beradik. Termasuk kasut sekali.
Tiap tahun dari aku kecik sehingga aku dah pandai memilih maybe umur 12 tahun kot, ibu abah akan pergi beli berdua je.
Lepas tu tak bagitahu kami pun dah siap beli. Selalunya dua tiga hari sebelum raya, barulah ibu keluarkan plastik besar yang ada semua baju kami 5 beradik.

Berebutlah memilih padahal ibu beli ikut saiz.
Ajaibnya, saiz baju dan kasut yang ibu abah pilih tak pernah salah. Mesti muat.
Macam itulah rutin harian kami bila raya.
Baju kurung pula, kalau tak nenek, ibu yang jahit.
Yang plastik besar ibu beli tu, baju omputih lah. Seluar, gaun, tshirt etc.

Kalau ada kuasa macam doremon tu, aku nak masuk laci dia tu, nak pergi ke zaman dulu.
Nak tengok aku yang happy masa kecil yang tak payah pikir apa benda.
Lepas tu nak peluk reena masa kecil tu dan kata "be strong, girl. Jangan jatuh cinta dan bercinta dengan si polan tu kerap kau akan dipatah hati kan". haa gitew masuk bab cinta pula. Haha.

Ok cukuplah dulu.

Selamat Hari Raya korang. Ampun maaf dipinta yang jika ada kata-kata aku yang menyakiti korang semua. Aku faham kadang-kadang mulut aku macam hanat sikit, kan?
Haha.

Bye korang.
.

No comments: