Oct 4, 2023

Ibu

 Tahu tak apa yang paling aku rindu?


IBU.

Rindu ibu yang dulu---

yang sihat gagah perkasa.

yang sedap sangat masakannya terutama terung masak merah, ikan masak merah, ayam cilipadi dan cekodok leper.

Rindu ibu yang celotehnya sentiasa kelakar sebab suka salah sebut perkataan.

Rindu jeritan ibu kat adik aku kalau adik degil.

Rindu nak lepak mamak dengan ibu (dalam keadaan dia sihat)

Rindu nak cerita dengan ibu apa saja isu.

RINDU SEGALANYA TENTANG IBU.

Namun begitu, aku sangat bersyukur Allah masih pinjamkan ibu (dan abah) kepada aku dan adik-adik. Biarpun berkerusi roda, syukur pada Allah dia masih ada depan mata. 

Setiap kali kami balik, jauh di sudut hati ibu, dia nak sangat dukung Areesha. Or at least pegang Areesha di pangkuannya. Tapi dia tidak berkeupayaan. Banyak kali juga dia menangis sebab itu. Luluh sangat hati aku bila fikir.

Ibu now kena pakai lampin dewasa. Harga lampin ni taklah mahal tak sampai 20 pun. Tapi kuantitinya sikit ada 8-10 keping je. Jadinya kena beli banyak bungkus terus. Agak ketat sikitlah bajet aku setiap bulan sebab kena set aside duit untuk lampin dewasa ibu. Tapi syukur sangat ibu ada juga dapat bantuan lampin dari orang sekeliling. Melegakan sedikit lah.

Tapi sumpah, malam ni aku rasa rindu sangat nak tengok ibu yang sihat macam dulu. Sometimes, datang fikiran bodoh aku, aku rasa menyesal suruh ibu ambil vaksin hari tu. Sebab otak aku tune, sebab vaksin tu lah ibu kena stroke. Ya, takde lagi kajian saintifik mengatakan benda ni betul dan as a Muslim aku percaya qada dan qadar. Tapi entahlah, aku pun manusia biasa terkadang terpercaya sikit lah dengan teori ni hahaha.

Ibu,

Sihat kembali ya. Kakngah rindu ibu yang dulu.

No comments: