Oct 20, 2011

Kerana tiada sivik!

Hai.
pagi ni tersampai agak awal ke opiz. almaklumlah, petang ni nak balik Karak. so, feeling tu macam semangat sikit lah.
tau tak apa maknanye kesedaran sivik?
kesedaran tentang hal-hal disekeliling.
contoh.
selepas membuang di toilet, flush.
tisu buang dalam tong sampah yang disediakan.
kalau kau muntah (maaf jijik disitu) di sinki, cucilah muntah kau tu sampai bersih.
jangan biar kering (kembang anak tekak aku tulis menda ni).
jangan sampai orang yang nak gunakan sinki tu memaki kau berbakul-bakul.
kau dapat dosa, dia pon dapat dosa.
kau dah besar kan?
umur dah lebih 20 tahun aku rasa.
even budak Tadika Bestari pon tau jaga kebersihan.
sebab kau tau ada akak cleaner akan bersihkan?
kemon lah, akak tu manusia juga.
takkan muntah kau dia nak bersihkan.
cuba kalau aku pergi rumah kau, dan muntah dalam sinki kau, then aku tak bersihkan?
ok, fikir sendiri.

sekian.

No comments: